Abonneer je op mijn blog via e-mail

Het belang van de waarde van je bedrijf

Om maar met de deur in huis te vallen: de waarde van je bedrijf is niet zo interessant, de waarden van je bedrijf des te meer. Dat ik hier niet alleen in sta, bleek al uit eerder onderzoek van Ricoh en werd deze week nog een keer onderstreept door Randstad. Het is dan ook niet voor niets dat ik Waarden als één van de 8 componenten in het balans wiel heb opgenomen.

Oude vs nieuwe waarde

Waar het in het verleden in het bedrijfsleven vooral ging om het blij maken van aandeelhouders, een flink salaris en een dikke leaseauto, is dit al lang niet meer waar het om draait. Met name Gen Z en millenials vinden het veel belangrijker dat werk bijdraagt aan levensgeluk. Deze jongere generaties zijn ook eerder bereid om hun baan op te zeggen als hun persoonlijke overtuigingen en waarden niet matchen met de waarden van het bedrijf. Ze vinden daarnaast duurzaamheid en verantwoordelijkheid dragen belangrijker dan aandeelhouders te spekken.

Krappe arbeidsmarkt

Tel daarbij op dat het voor werkgevers momenteel erg moeilijk is om mensen te vinden en te binden en je begrijpt waarom het essentieel is om de waarden van je bedrijf duidelijk en helder te uiten. Zorg ervoor dat mensen weten waar je voor staat en draag dit uit, zowel extern als intern. Ruim 70% van alle werknemers staat momenteel open voor een nieuwe en bijna een derde van de jongeren is actief op zoek naar ander werk. Een goede beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn allang niet meer onderscheidend en moeten behoren tot de basisvoorwaarden. Alleen met duidelijke waarden die potentiële werknemers aanspreken maak je het verschil in de race voor talent en vergroot je de waarde van je bedrijf!


Mijn eigen kernwaarden zijn nuchter, praktisch en eerlijk. Op deze manier help ik organisaties, teams en medewerkers aan een duurzaam resultaat door het welzijn van medewerkers als uitgangspunt te nemen. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Plan dan een kennismaking met me in!